Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, April 3, 2011

dugaan hidup

assalamualaikum..
kali ni isu serius sikit..
hehehe..
xd dh gelak2..

ari ni aku nk cite pasal dugaan hidup..
hidup ni x lepas dr dugaan..
semua nye nk tgk kte ni kuat ke x..
allah syg kte sb tu dia nk tgk kte kuat..
sb tu allah turunkn dugaan..
betul x betul x?

aku pn kadang2 x sabar dgn dugaan ni sume..
kadang2 aku menangis jugak..
kadang2 rasa jgk ya allah apa la salah aku smpai dugaan mcm ni..
tp kte kena pk positif..

kt sini aku nk share dugaan yg paling besar dlm hidup aku..
tahun 2003 aku kehilangan 3 org yg penting dalam hidup aku..
awal bulan 3 aku kehilangan atuk belah ma aku..
bulan 6 aku kehilangan abah yg tersayang..
bulan 12 aku kehilangan atuk belah arwah abah..
aku hadapi 3 kematian dlm masa setahun..
tahun tu jugak aku nk exam PMR..

paling aku sedih n down masa dpt berita arwah abah aku meninggal..
arwah meninggal tanpa sakit apa2..
kematian mengejut..
tambah2 lg time tu aku kt asrama..
aku x sempat jumpa arwah buat kali terakhir..
aku hanya sempat kucup dahi arwah yg dh terbujur kaku..
masa tu aku rasa dunia aku kelam..
seminggu yg pertama aku g sekolah aku rasa kosong..
aku pernah menangis dlm kelas tb2 masa cikgu mengajar..
cikgu aku stop mengajar n dtg tempat aku peluk aku..

alhamdulillah berkat doa kwn2 doa mak aku doa adik beradik n doa semua orang aku dpt hadapi dugaan tu..
and alhamdulillah aku dpt result PMR yg agak cemerlang..
aku dpt hadapi sume tu kn?
aku tau korang pn dpt lalui sume tu jgk..
yg penting tanam dlm ati kte yg kte leh buat semua tu..
mintak doa..
wat solat hajat..
mintak kekuatan..

aku akui kehilangan arwah abah byk ubah diri aku..
aku jadi kuat..
aku jadi berani..
aku dh x takut naik bas sorang2..
aku dh jadi berdikari..
dlu masa arwah ada arwah selalu cakap kt aku

"xpyh la naik bas ke apa..selagi abah ada abah akan anta"

lepas arwah xd aku jadi lebih berani nk berdiri kt kaki sendiri..
hubungan kitorang adik beradik jadi makin rapat..
especially aku dgn sorang abg aku..
aku dgn abg aku yg tu x rapat..
dlm setahun mmg bleh kira bape kali aku cakap dgn dia..
n dia mmg pendiam dgn adik2..
masa dia anta aku balik asrama..
dia tanya aku..

"ko ada duit x"?

ya allah..
mmg masa tu aku rasa nk menangis..
n memang aku menangis..
cepat2 aku angguk n aku naik bilik aku n aku terus menangis..
abg aku x pnah tunjuk yg dia care kt aku..
lps arwah xd dia mmg tunjuk care kt adik2 dia..
n smpai skrg aku jadi baik dgn dia..
pantang aku sakit sikit aku terus msg tanya dia aku patut beli ubat apa..
sb dia keje bahagian ubat2..

emm..
sebelum aku menangis baik aku stop bercerita..
hehehe..
aku nk tekankn kt sini yg dugaan yg kte dapat ni sebenarnya ada hikmah dia..
mmg ada hikmah dia..
lagi satu apa je dugaan yg kte dapat ni sebenarnya org lain lagi besar dugaan yg dia dapat (ayat belit2)..
contohnya aku hanya kehilangan abah tp ada org yg dh xd mak abah kn?
aku masih dikategori org yg bertuah..

last but not least..
teruskn hidup dgn senyuman insyaallah kte leh hadapi sume dugaan dgn cemerlang lg gemilang..hehehe

p/s : alhamdulillah aku leh lupakn ex aku dlm masa sebulan.after couple for 3 years.aku leh hadapi dugaan bila kehilangan arwah abah kenapa aku xleh hadapi dugaan clash dgn dia?dia sape utk aku amek masa bertahun2 nk lupa?

0 kata-kata: